Order our NEW Go-To Guide™: GETTING STARTED with School-Age Stuttering Therapy Order our NEW Go-To Guide™: GETTING STARTED with School-Age Stuttering Therapy

Practical Thoughts Persian

واقیت مجازی برای گفتاردرمانی؟ به زودی

واقیت مجازی برای گفتاردرمانی؟ به زودی

یکی از اهداف ما در  Stuttering Therapy Resources این است که خوانندگان مطالب خود را در مورد پیشرفت های جدید در زمینه خود مطلع کنیم. گاهی اوقات این پیشرفت ها از جنس پیشرفت تکنولوژي هستند که در نهایت ممکن است توانایی ما را برای کمک به افراد دارای لکنت بهبود بخشد. در این پست وبلاگ مهمان ،Gareth Walkom از withVR راه هایی را توضیح می‌دهد که واقعیت مجازی ممکن است به زودی راهی را برای افراد دارای لکنت فراهم کند تا موقعیت‌های صحبت کردن در دنیای واقعی را در حالی که هنوز در اتاق درمان هستند، تجربه کنند. نگاهی بیاندازید:

زمانی که اولین لپ تاپ خود را برای کلینیک گرفتید به خاطردارید؟ چه احساسی نسبت به این موضوع داشتید؟ دشواری، ناراحتی یا حتی نگران این بودید که نیازهای مراجعین شما را پشتیبانی نکند؟ وقتی اولین تبلت خود را گرفتید چطور؟ شرط می بندم چیزی شبیه به آن بود.

سلام! نام من Gareth Walkom است، من لکنت دارم، و آن را با دنیا عوض نمی کنم! از سال 2015 من در حال تحقیق در مورد چگونگی بهره مندی جامعه دارای اختلال گفتار از واقعیت مجازی هستم.

هر زمان که در مورد چیز جدیدی می شنویم، ممکن است در مورد آن شک داشته باشیم، و این اشکالی ندارد. در ابتدا، فناوری جدید می تواند پیچیده، گران و دشوار به نظر برسد. اما آیا  این چیزی نیست که در مورد اولین جلسه درمان خود با لپ‌تاپ یا آی‌پد یا Zoom حس می‌کردید؟ شرط می بندم که امروز نمی توانید کلینیک خود یا اتاق درمانی در مدرسه را بدون آنها تصور کنید.

هرازگاهی، یک اتفاق عالی می آید. این «چیزی» انقلابی است – این پتانسیل را دارد که بیش از آنچه تصور می‌کردیم ارزشمند باشد. ابزاری که نه تنها به کار ما کمک می کند، بلکه ما را به یکدیگر متصل می کند و زندگی بسیاری را در این فرآیند تغییر می دهد.

به نظر من، این ابزار درمانی «پیشرفته» برای آسیب شناسان گفتار و زبان ، واقعیت مجازی (VR) است.

چرا من

هدف من این است که VR را به چیزی تبدیل کنم که هر SLP بتواند به آن دسترسی داشته باشد تا بتواند نیازهای مراجعین خود را بهتر برآورده کند. در 22 اکتبر 2020 (روز جهانی آگاهی از لکنت)، من withVR را ایجاد کردم. چشم انداز من این است که با استفاده از قدرت واقعیت مجازی، افراد مبتلا به اختلالات گفتاری را بهتر برای موقعیت‌های گفتاری واقعی آماده کنم تا اطمینان حاصل کنم که هر کسی می‌تواند هر زمان که بخواهد، بدون توجه به تفاوتشان، از صدای خود استفاده کند.

برنامه های کاربردی برای درمان

به نحوه تمرین موقعیت های صحبت کردن با مراجعین خود فکر کنید. چگونه آنها را نسبت به دنیای واقعی حساسیت زدایی می کنید؟ شاید شما نقش بازی کنید یا از آنها بخواهید از تخیل خود استفاده کنند. این موضوع چطور پیش می رود؟ آیا نمایش دقیقی از وضعیت واقعی صحبت کردن است؟ آیا مراجع شما احساس می کند که واقعاً آنجاست؟

چیزی که شما در حال حاضر شناسایی می کنید یک شکاف است. جهشی که برای بسیاری از مردم انجام آن سخت است. بازآفرینی دقیق موقعیت‌های گفتاری واقعی  ، در اتاق درمان دشوار است، بنابراین مراجعین باید به تنهایی به دنیای بیرون بروند، زیرا برای گسترش منطقه راحتی(امن) خود تلاش می‌کنند.

چگونه می توانیم این شکاف را پر کنیم و جهش را کوچکتر کنیم تا مردم زمان و پشتیبانی لازم برای انتقال مهارت های آموخته شده در درمان را به دنیای خارج داشته باشند؟ به نظر من پاسخ واقعیت مجازی (VR) است!

واقعیت مجازی برای مدت طولانی وجود داشته است، و حتی با افرادی که لکنت دارند مورد مطالعه قرار گرفته است (مانند مطالعه ی Brundage & Hancock, 2015, American Journal of Speech-Language Pathology) تا نشان دهد که واقعیت مجازی واقعاً می تواند برای "برانگیختن احساسات و رفتارها" استفاده شود. که معمولاً در درمان لکنت به آن پرداخته می شود.

با گذشت زمان، این فناوری توسعه یافته است. امروزه VR واقعی‌تر، مؤثرتر و ارزان‌تر ازهر زمانی در گذشته است. با VR، ما می توانیم به طور کامل خود را در یک محیط کاملاً جدید غوطه ور کنیم. و تحقیقات نشان داده است که افراد در VR معتقدند که واقعاً در آن محیط حضور دارند.

با استفاده از VR، می‌توانید هر موقعیت صحبتی را که دوست دارید ایجاد کنید (مثلاً یک مصاحبه شغلی یا ارائه)، آن را به هر شکلی که دوست دارید کنترل کنید (مثلاً با تغییر اندازه یا واکنش‌های یک مخاطب مجازی)، و حتی آن را هر زمان متوقف کنید یا تغییر دهید. دانش آموزان می‌توانند اهداف ارتباطی را به گونه‌ای تمرین کنند که حتی بدون ترک محیط بالینی هرگز نمی‌توانستند تصور کنند. تحقیقات نشان می‌دهند که VR می‌تواند به مردم کمک کند تا کم‌تر مضطرب شوند، رفتارهای گفتاری خود را بهبود بخشند، و فضایی امنی برای صحبت کردن داشته باشند.

در آینده، اپلیکیشن‌های نوآورانه به مردم اجازه خواهند داد تا بر روی اهداف صحبت کردن خود در زمان خود کار کنند. چنین برنامه‌هایی پیشرفت را در شرایط صحبت کردن مشابه آن‌هایی که توسط گفتاردرمانگران در کلینیک مورد استفاده قرار می‌گیرند، پیگیری می‌کنند تا افراد در خانه تمرین کنند، یک گام نزدیکتر به دنیای بیرون. گنجاندن این نوع ابزار در درمان نیز می‌تواند به متخصصین بالینی کمک کند تا در زمان ارزشمند درمان  صرفه جویی کرده و مسئولیت‌پذیری را ارتقا دهند.

من هیجان زده هستم که بخشی از این پیشرفت فناوری باشم. در حال حاضر، withVR با بیش از 60 کلینیک، آزمایشگاه و بیمارستان از 20 کشور در سراسر جهان همکاری می کند تا از دانش متخصصان بینایی در زمینه اختلالات گفتاری استفاده کند و از پتانسیل واقعیت مجازی استفاده کند. همه ما گامی بلند برداشته‌ایم که یک لپ‌تاپ بخریم، سپس یک تبلت… حالا، ما برای واقعیت مجازی آماده می‌شویم!

اطلاعات بیشتر از اسکات و نینا:

اگر اطلاعات بیشتری می‌خواهید، می‌توانید مستقیماً به Gareth@withvr.app یا از طریق وب‌سایت https://withvr.app دسترسی داشته باشید.

یا در شبکه های اجتماعی با او ارتباط برقرار کنید:

خبرنامه withVR را در اینستاگرام،فیسبوک ، توییتر و لینکدین ، دنبال کنید.

Translation: Morteza Soleyman Dehkordi, Speech-Language Pathologist.n

 ترجمه : مرتضی سلیمان دهکردی، آسیب شناس گفتار و زبان