Order our NEW Go-To Guide™: GETTING STARTED with School-Age Stuttering Therapy Order our NEW Go-To Guide™: GETTING STARTED with School-Age Stuttering Therapy

Practical Thoughts Persian

چه رویکرد درمانی برای کودک پیش دبستانی دارای لکنت ، بهترین است؟

چه رویکرد درمانی برای کودک پیش دبستانی دارای لکنت ، بهترین است؟

اغلب از من پرسیده می‌شود که چه روش درمانی برای یک کودک پیش دبستانی که لکنت دارد بهترین است. اغلب، این در زمینه یک پست فیس بوک است که چیزی شبیه این می باشد : " من به تازگی یک کیس جدید 4 ساله با مشکل روانی در گفتار می بینم. از چه رویکردی باید استفاده کنم؟"

کسانی که قبلا وبلاگ من را خوانده اند، دقیقا می دانند که این موضوع به کجا می رود: چندین نفر با بهترین قصد و نیت یک پاسخ کوتاه 2 کلمه ای با نام یک برنامه درمانی ارسال می کنند، بدون اینکه هیچ اطلاعات دیگری از کودک  بخواهند.

واقعیت این است که ما نمی‌توانیم بدانیم کدام روش درمانی برای کودک خردسالی که لکنت دارد بهترین است ، بدون اینکه اطلاعات بیشتری در مورد خود کودک بدانیم. در واقع، ما حتی نمی توانیم به طور قطعی بدانیم که آیا درمان در این محدوده سنی تعیین شده است یا خیر. دو دلیل برای این وجود دارد:

اول اینکه اکثر کودکان خردسالی که لکنت دارند در واقع خود به خود از لکنت بهبود می یابند  حتی بدون درمان. اینکه آیا مداخله در آن موارد ضروری است یا خیر قابل بحث است. اگر درمان توصیه شود، ممکن است بیشتر بر کمک به کاهش نگرانی های والدین متمرکز شود تا هر راهبردی که مستقیماً روی کودک متمرکز باشد. بنابراین، قبل از اینکه بتوانیم یک رویکرد درمانی را انتخاب کنیم، ابتدا باید تصمیم بگیریم که آیا هر درمانی مناسب است یا خیر.

دوم، در مورد درمان لکنت در اوایل دوران کودکی، ما انتخاب هایی داریم. اینها شامل جنبه‌های کمتر مستقیم درمان، جنبه‌های مستقیم‌تر درمان، درمان شرطی‌سازی عامل و رویکردهای ترکیبی غیرمستقیم/مستقیم است. دانستن اینکه کدام رویکرد بهتر است مستلزم شناخت کودک و خانواده است.

در پست های بعدی وبلاگ در مورد هر دوی این مسائل بیشتر صحبت خواهم کرد. در حال حاضر، من فقط می‌خواهم شما را تشویق کنم: قبل از انتخاب یک رویکرد درمانی خاص برای کودک خردسالی که لکنت دارد، ابتدا در نظر بگیرید که آیا به درمان نیاز است یا خیر و سپس در مورد رویکردی که می‌توانید به کار ببرید، دید باز داشته باشید تا مطمئن شوید که درمان شما بر اساس نیازهای کودک و خانواده شخصی سازی شده است.

برای اطلاعات بیشتر درباره موارد اذیت کننده مربوط به توصیه هایی برای درمان لکنت در اوایل دوران کودکی، به این وبلاگ مراجعه کنید: کودک لکنت میکند؟ این ترفند عجیب را امتحان کن!

Translation: Azin Faghihi, Speech-Language Pathologist & Morteza Soleyman Dehkordi, Speech-Language Pathologist.n

 ترجمه :آذین فقیهی , آسیب شناس گفتار و زبان - مرتضی سلیمان دهکردی، آسیب شناس گفتار و زبان