Order our NEW Go-To Guide™: GETTING STARTED with School-Age Stuttering Therapy Order our NEW Go-To Guide™: GETTING STARTED with School-Age Stuttering Therapy

Practical Thoughts Persian

تکالیف برای درمان لکنت در سنین مدرسه چگونه است؟

تکالیف برای درمان لکنت در سنین مدرسه چگونه است؟

بسیاری از گفتاردرمانگران فرصت‌های تمرینی را برای کودکان مبتلا به اختلالات تولیدی فراهم می‌کنند، و برخی نیز فعالیت‌های تمرینی خانگی را برای کودکانی که روی مهارت‌های اجتماعی و زبان عمومی کار می‌کنند، فراهم می‌کنند. جالب اینجاست که اکثر گفتاردرمانگران گزارش می دهند که فعالیت های انتقالی (انتقال تمرینات به محیط بیرون)برای کودکانی که لکنت دارند ایجاد نمی کنند، بیشتر به این دلیل که آنها همیشه نمی دانند چه کار کنند و چگونه به کودکان کمک کنند تا مهارت های گفتاری خود را به موقعیت های ارتباطی واقعی منتقل کنند.

از آنجایی که ما معتقدیم ارتباط موثر در دنیای واقعی یک هدف اساسی برای درمان لکنت است، و نیز معتقدیم که وظیفه ما طراحی و اجرای برنامه های تعمیم سیستماتیک و پیش رونده برای دانش آموزان است.

 در اینجا 3 مورد از افکار بالینی وجود دارد که می تواند به ارائه برنامه های موفق کمک کند:

به دانش آموزان (و دیگران) کمک کنید تا سلسله مراتب را درک کنند

هر مهارتی که باید تعمیم داده شود به شیوه ای "گام به گام" از ساده ترین تا چالش برانگیزترین (سلسله مراتب) ارائه می شود. وقتی دانش‌آموزان، والدین و دیگران بفهمند که هر مهارت قبل از اینکه بتوان آن را به ارتباطات واقعی گسترش داد، باید در سطوح مختلف تسلط پیدا ‌کند، آنگاه انتظارات از سرعت تعمیم مهارت‌ها را می‌توان مدیریت کرد. این به کودکانی که لکنت دارند زمان لازم را برای توسعه و تعمیم مهارت های خود در طولانی مدت می دهد.

تکلیف هایی را ایجاد کنید (و از دانش‌آموزان بخواهید که خودشان هم تکلیف هایی ایجاد کنند) که می‌تواند در برنامه‌های آن‌ها ترکیب شود:

بسیاری از خانواده ها در حال حاضر احساس "تکلیف بیش از حد" و " برنامه ریزی بیش از حد" می‌کنند. به منظور برنامه ریزی برای موفقیت، دانش آموزان باید بتوانند فعالیت های گفتاردرمانی را در زندگی روزمره خود بگنجانند. من دوست دارم با کمک به دانش‌آموزان شروع کنم تا بفهمند چرا کاری را انجام می‌دهند (مثلا «چرا خانم نینا این تکلیف را پیشنهاد می‌کند؟چه سودی برای شما دارد؟») و سپس به آن‌ها اجازه می‌دهم در مورد اهدافی که برایشان معنادار است، انتخاب کنند ("فکر می کنید چه چیزی برای شما برای تکالیف این هفته ارزشمندتر است، __ یا __؟").

سپس باهم راجع به بهترین زمان‌های روز/هفته که تکالیف مربوط به گفتارشان را می‌توان تکمیل کرد، فکر می‌کنیم. همه این مفاهیم از قبل برنامه ریزی شده به دانش آموزان کمک می کند که در مسیر درمان بیشتر احساس آگاهی و توانمندی کنند.

مطمئن باشید که تکالیف شامل تمام جنبه های درمان است، نه فقط راهبردهای مدیریت گفتار:

در حالی که ارائه تکالیف برای "استراتژی های گفتاری" ساده تر است، ما باید مطمئن شویم که فعالیت های تعمیم شامل یادگیری بیشتر در مورد صحبت کردن و لکنت، آموزش دیگران در مورد لکنت و آنچه در درمان می آموزند، مدیریت ترس و اضطراب در سطوح مختلف، موقعیت های سخت گفتاری و غیره در برنامه درمان وجود دارد.

مهم نیست که در درمان چه چیزی را هدف قرار می دهیم، می توانیم از دانش بالینی خود برای کمک به دانش آموزان برای تعمیم هر مفهومی در موقعیت ها و تجربیات ارتباطی واقعی استفاده کنیم.

در منبع بالینی ما «درمان لکنت سن مدرسه: راهنمای بالینی»، به طور گسترده در مورد چگونگی کار با دانش آموزان، معلمان و والدین برای تعمیم مفاهیم ارائه شده در درمان به محیط های ارتباطی روزمره کودک نوشته شده است. این کتابچه راهنمای بالینی شامل نمونه جزوه‌های تمرینی است و نحوه ارائه تکالیف درسی را توضیح می‌دهد.

ما همچنین به موضوع تمرین تعمیم در یک جزوه و ویدیوی رایگان نکته بالینی می پردازیم!

Translation: Faezeh Sedghi, Speech-Language Pathologist & Morteza Soleyman Dehkordi, Speech-Language Pathologist.

 ترجمه : فائزه صدقی , آسیب شناس گفتار و زبان - مرتضی سلیمان دهکردی، آسیب شناس گفتار و زبان